tumblr hit tracking tool

Samhälle

Utredning vill stärka patientens röst

Av Mats Holmström 2015-06-18
SKL svarar på utredningen "Sedd, hörd och respekterad"
Tydligare krav på vårdgivare att ta emot och svara på patienters klagomål. Det föreslår klagomålsutredningen. SKL välkomnar förslaget, men genomförandet kräver tid och resurser.

För drygt ett år sedan tillsatte den dåvarande regeringen en utredare med uppgift att se över hanteringen av klagomål mot hälso- och sjukvården. Det är delbetänkandet i utredningen ”Sedd, hörd och respekterad” som SKL nu svarar på.

Omfatta alla delar

SKL ser positivt på förslagen men tycker att utredningen i alltför hög grad utgår från den landstingstyrda hälso- och sjukvårdens förutsättningar.

 – Vi anser att det är viktigt att betona att klagomålssystemet också ska omfatta tandvård, privata vårdgivare utan avtal med landsting eller kommun och kommunal hälso- och sjukvård. Patienter i dessa verksamheter måste ha samma förutsättningar att komma med klagomål, säger Lena Micko, ordförande i SKL.

Ta emot och analysera

Utredningen kan ge sken av att det är små förändringar som föreslås, men SKL tycker att det är viktigt att understryka att det kommer att behövas betydande resurser till kommuner och landsting för att utarbeta ett heltäckande system.

Patienter i dessa verksamheter måste ha samma förutsättningar att komma med klagomål

 – Det handlar dels om att utveckla nuvarande system för att ta emot och besvara klagomålen. Och dels om att möjliggöra så att alla klagomål kan sammanställas och analyseras för att använda dem i det systematiska förbättringsarbetet, säger Lena Micko.

Warning: Unknown: open(/storage/content/65/195165/klienten.se/public_html/files/tmp/sess_247tt1e6o2i82eeeafdq26ue72, O_RDWR) failed: File too large (27) in Unknown on line 0 Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/storage/content/65/195165/klienten.se/public_html/files/tmp) in Unknown on line 0