tumblr hit tracking tool

Utrustning

Diabetesvård med patienten i fokus

Av Mats Holmström 2013-12-09
Anton Johansson, VD Med Trust Sweden AB
Att tillhandahålla hjälpmedel och tillbehör för diabetespatienter på den svenska marknaden är en såväl ansvarsfull som tidskrävande process. Med Trust Sweden har, med det internationellt etablerade varumärket Wellion i ryggen, kommit en bra bit på väg.

Med Trust startade upp 1995 som ett litet familjeföretag i Österrikiska Burgenland, nära den Ungerska gränsen. Idag har bolaget distribution i 53 länder, cirka 200 anställda och tillverkning i Österrike av sina produkter för diabetespatienter.

– I Sverige startade vi upp för cirka fem år sedan och jag själv kom till bolaget för drygt två år sedan. Sedan dess har vi börjat lansera produkterna på allvar, berättar Anton Johansson, VD Med Trust Sweden.

Treåriga upphandlingar

Under varumärket Wellion erbjuds hela spektrat av hjälpmedel och tillbehör för diabetespatienter, såsom blodsockermätare, teststickor, lansetter och pennkanyler som tillhandahålls via vården samt produkter som kosttillskott, flytande socker och hudvårdsprodukter som även kan säljas på exempelvis hälsofackhandeln. Distribution av den förstnämnda kategorin sker via landstingens upphandlingar vilket är en betydande anledning till att det är ganska tidskrävande att få ut produkterna på marknaden.

– Det stämmer. Upphandlingsperioderna är treåriga men distributionen är numera smidigare eftersom landstingen har egna depåer eller grossister som distribuerar ut till sjukvården. Patienterna får ut de här produkterna via rekommendation från sin sjuksköterska och hämtar t.ex. ut dem på apotek, men det finns flera sätt. Sjuksköterskan väljer utefter aktuell upphandling vilka produkter som ska rekommenderas varje specifik diabetespatient, förklarar Anton Johansson.

Blodsockermätare med talfunktion

Bolaget är idag med i tre upphandlingar, varav Stockholm kommit in alldeles nyligen och Anton Johansson är i skrivande stund på ständig resa för att prata med sjuksköterskor och distributörer om förslag på produkter att rekommendera patienterna. Just nu är det blodsockermätaren ”Wellion Calla Dialog” som det fokuseras på i dessa samtal som ett gott exempel.

– Ja, produkten är en av få på marknaden som har talfunktion och den fungerar utan kod. Men framförallt är modellen extremt enkel att använda och har ett lågt pris jämfört med motsvarande produkter på marknaden. En blodsockermätare med talfunktion gör det möjligt för blinda eller personer med nedsatt syn att enkelt kontrollera sina blodsockernivåer på ett säkert och korrekt sätt. NO CODE-funktionen ger också en enkel och exakt mätning vilken bidrar till att undvika misstag i hanteringen.

vi har lätt att kommunicera på marknaden, inte minst genom att vi har ett starkt, internationellt varumärke i ryggen

”Det är människor det handlar om”

De produkter som inte säljs via landstingens upphandlingar kan köpas direkt via bolagets hemsida men målet är att också få ut dessa på detaljhandeln, dvs. i fysiska butiker. Ett mål som Anton tror kommer att vara nått inom en snar framtid.

– Absolut, vi känner att vi har lätt att kommunicera på marknaden, inte minst genom att vi har ett starkt, internationellt varumärke i ryggen. Men också för att vi, delvis därigenom, inte är aggressiva i vår marknadsföring och har diabetespatienten i fokus snarare än vinstintresset. Trots att moderbolaget har blivit väldigt stort så är det fortfarande familjärt i sin framtoning, och det uppskattas. Det är människor det handlar om, avslutar Anton Johansson.