tumblr hit tracking tool

Utrustning

Enklare för sjukhus och patient

Av Anders Lennhagen 2013-12-04
PatientPad
Med plattformen PatientPad erbjuds sjukhus och dess patienter en modern lösning för information. Kommunikation och underhållning som är enkel att använda för båda parter.

Tanken med plattformen är att göra sjukhusvistelsen roligare, bekvämare och tryggare för patienten och även i förlängning höja kvaitet och effektivitiet för sjukhusen. Under den korta tid som PatientPad har funnits på Danderyds sjukhus har AMAB stegvis utvecklat och infört nya applikationer i samarbete med personalen.

Danderyds sjukhus är ett av Sveriges större akutsjukhus. Sjukhuset erbjuder både akut och planerad specialistvård. På IVA, intensivvårdsavdelningen avdelning 50, finns i dag 8 platser. Här vårdas patienter i allt från ett par dagar till flera månader. Många ligger i respirator, vilket gör det svårt att kommunicera. Samtidigt är många ändå vakna på grund av nya och bättre mediciner.

Enklare att kommunicera

Med hjälp av PatientPad kan nu patienten få hjälp att kommunicera genom att peka på skärmen och skriva fram ord eller visa på en symbol om man t ex vill ha ett glas vatten, sova eller äta. Bilderna på skärmen gör det enklare att visa vad man behöver och fungerar även för den som inte kan svenska.

– Vi är i en uppbyggnadsfas med plattan och har hittills använt den främst för att få en snabbare och enklare kommunikation om vad den enskilde patienten behöver när det gäller vård. I förlängningen ser vi att den även kan användas för avkoppling, information och stimulans i form av böcker, filmer och tidningar, berättar Johan Lindahl, leg. sjukskötare på IVA 50.

Både skrivet och talat språk kan översättas till hemspråket. Det är mycket bra, eftersom det inte alltid finns tillgång till tolk och anhöriga

Underlättar vardagen

– PatientPad underlättar för oss i kommunikationen med patienten. Både skrivet och talat språk kan översättas till hemspråket. Det är mycket bra, eftersom det inte alltid finns tillgång till tolk och anhöriga. Vi har här på vår avdelning en lösning i PatientPad som bland annat hjälper patienter som inte kan prata att definiera sin grad av smärta genom att enkelt peka på en kurva på skärmen, berättar Johan och avslutar:

– De kan även visa på skärmen om de vill sova, äta eller behöver hjälp med att gå på toaletten. Hos oss har PatientPad en programvara som specialutvecklats för att underlätta vår dagliga verksamhet utifrån den typ av vård som vi erbjuder här, på just vår avdelning.